nim29.jpg

Nieuwspagina

Theorieopleiding PPL start op 20 januari 2022

Het gaat totaal om 20 donderdagavonden van 3 uur. we starten om 19:00 uur en gaan door tot 22:00 uur. Het cursusprogramma is op verzoek beschikbaar. Door de corona maatregelen is het aantal deelnemers beperkt. Wij starten weer op de vertrouwde manier met lessen in klassikaalverband. Wij beschikken over een enorme database met vragen om te oefenen voor het examen. 

 

Basic Instrument Rating(BIR) beschikbaar

Vandaag kwam het goede bericht van ILT binnen dat onze aanvraag voor de Basic Instrument Rating opleiding is goedgekeurd. Naast de volledige Instrument-Rating (IR) voor Single en Multi Engine mogen wij dus nu ook de Basic Instrument opleiding geven. Deze laatste is de vervanging voor de ‘oude’ En-route Instrument Rating (EIR) die is komen te vervallen.

Het is een volledige instrument rating maar bedoeld voor de privé vliegers. Met volledig bedoelen we dat niet alleen onderweg (en-route), maar ook de vertrek en aankomst procedures gevlogen mogen worden. De weersminima liggen wel iets hoger als bij de volledige opleiding. Ook de theorie-opleiding is een stuk eenvoudiger. Bijzonder aan deze opleiding is dat het competence based is. Dit betekent dat er geen vaste syllabus is met voorgeschreven lessen en uren. Als je het beheerst dan is het goed. Verder is de opzet geheel modulair. Na iedere succesvolle afronding van een module krijg je een certificaat. Je kunt dus op eigen snelheid de opleiding volgen. Een (technische)opsomming van deze opleiding kun je hier vinden: https://nimbusair.nl/index.php/basic-instrument-rating.

De BIR is een EASA-opleiding. Je kunt er dus mee vliegen binnen de bij EASA aangesloten landen. Wil je ook in de rest van de wereld vliegen dan ben je nog aangewezen op de volledige opleiding. Overigens kun je later, als dat nodig blijkt, nog steeds doorgaan voor de volledige IR-rating.

 

Blindvliegen – Breng je vliegvaardigheid op een hoger niveau!

Heb je een PPL met een SEP-rating en ben je klaar voor de volgende stap dan is onze opleiding blindvliegen wat voor jou. Natuurlijk heb je tijdens jouw opleiding geleerd hoe je – als het zicht plotseling volledig wegvalt – rechtsomkeert kunt maken om terug te vliegen naar het gebied waar het zicht vlak daarvoor nog beter was. Maar wat als het zicht daar inmiddels ook is weggevallen. De manoeuvre zelf is ook bepaald niet ongevaarlijk. Vliegen zonder zicht naar buiten vraagt speciale training om te kunnen overleven. Dit is het terrein van piloten met een instrument-rating aantekening. Zij hebben de vaardigheid om te overleven.
Ook u, als PPL gebrevetteerde, kunt leren om zonder zicht naar buiten uw weg te kunnen vinden naar een vliegveld.
Deze opleiding maakt deel uit van de eerste 10 uur van de officiële EASA instrument-rating opleiding. Je krijgt hiervoor een certificaat. Dit certificaat blijft geldig voor als je later besluit de volledige IR- of CPL-opleiding te volgen. Deze 10 uur worden daarop in mindering gebracht.

 

Nieuw in onze vloot

Diamond DA40NG met G1000, integrated autopilot, Traffic Aleart, 169hp Austro motor, etc.

Deze top kist is beschikbaar voor les en verhuur door vaste gebruikers.

D EFCO 2