Het LAPL brevet
Het LAPL(A) is een Europees brevet (EASA) dat niet wordt erkend door de ICAO. Dit betekent dat je er in de rest van de wereld geen gelijkstelling voor kunt krijgen. Wil je buiten Europa vliegen dan heb je minimaal een PPL nodig. Je hebt dan niets aan een LAPL. Het is een brevet waarmee je alleen privé vluchten mag uitvoeren. Wil je met vliegen je geld verdienen dan moet je na het behalen van je LAPL eerst een PPL halen en daarna doorgaan voor een Commercial Pilot License (CPL) of een Airline Transport Pilot License (ATPL). Voor het behalen van een LAPL moet je minimaal 17 jaar zijn (16 jaar voor zweefvliegen).
Om te voorkomen dat je er aan het einde van de opleiding achter komt dat je helemaal niet mag vliegen is het verstandig om eerst een vliegmedische keuring klasse 2 te ondergaan. Wij beschikken over ons eigen Luchtvaart Medisch Centrum, dus we kunnen ook meteen je initiële- of herhalingskeuring regelen.
Ben je van plan later door te gaan voor een commercieel brevet laat je dan meteen voor een vliegmedische keuring klasse 1 keuren. Met een PPL mag je optreden als Pilot In Command (PIC) op vleugelvliegtuigen of helicopters, dit afhankelijk van praktijkopleiding die je wil volgen.
Het is een PPL houder toegestaan om passagiers mee te nemen. Je moet dan wel over aantoonbare en recente vliegervaring beschikken. Zo moet je b.v. in de voorgaande 90 dagen minimaal 3 starts en landingen zelfstandig als Pilot In Command hebben uitgevoerd in het zelfde klasse vliegtuig. Als je niet aan deze ervaringseis voldoet moet je eerst die starts en landingen maken, voordat je weer met passagiers mag gaan vliegen.
Met een LAPL(A) mag je vliegen met één motorige vliegtuigen voorzien van een zuigermotor tot een maximum start gewicht van 2000 kg en maximaal 3 passagiers (4 inzittenden). Wil je andere aantekeningen halen zoals tweemotorig, instructie, IFR of turbine) dan moet je eerst een PPL halen.
Vooropleiding:
Een echte vooropleiding is niet vereist voor het behalen van je LAPL. Het is echter wel handig om enige kennis van de Engelse taal te hebben. Dit omdat al het radioverkeer in het Engels gaat.
Theorie-opleiding:
Informatie over de theorie-opleiding kun je vinden onder het menu: PPL theorie-opleiding. De theorie voor LAPL is identiek aan die voor het PPL.
Geldig houden van je brevet:
Een vliegbrevet is twee jaar geldig. Om het brevet te kunnen verlengen moet je in de 12 maanden voorafgaande aan het verlopen minimaal 12 uren vlieguren maken. Dit inclusief een trainingsvlucht van minimaal 1 uur met een instructeur. Kom je om een of andere reden niet aan deze ervaringseis toe en heb je hierdoor onvoldoende uren dan kun je ook een profcheck aanvragen. Dit is eigenlijk een soort verkort praktijk-examen.
Praktijkopleiding:
Tijdens de praktijkopleiding moet minimaal 30 uur worden gevlogen. Dit is inclusief minimaal 6 uur die je tijdens de opleiding solo moet vliegen. Daarnaast moet je een overlandvluchten maken. Dit is een vlucht van minimaal 160 km waarbij je op minimaal 1 vliegveld, niet zijnde het veld van vertrek, moet landen.
Participeren:
Door te participeren in de Stichting Diamond Flyers of de Stichting Katana Flyers kun je een forse besparing maken op je totale opleidingskosten. De totale opleidingskosten zijn zelfs lager dan die je in de Verenigde Staten kwijt zou zijn. De participatie kun je desgewenst na de opleiding weer verkopen. Het aantal participaties is echter gelimiteerd, voorwaarde is dus wel dat er een participatie beschikbaar is.
Let op:
In tegenstelling tot het PPL mag je na het behalen van een LAPL niet meteen passagies meenemen. Je moet eerst minimaal 10 uren als Pilot in Command (PIC) vliegen voor dat je passagies mee mag nemen. Het verschil in benodigede uren tussen een LAPL (40) en een PPL (45) is dan wel erg klein geworden.